Saab-facket tror att GM fått fyra bud. Det uppger IF Metalls Paul Åkerlund vid en pressträff i Trollhättan med anledning av att GM meddelat att de tänker tillsätta en likvidator.
Jag har tidigare skrivit ett inlägg och ett förtydligande om ”The Wanja Principle” som innebär att kompetens står i direkt omvänd proportion till befordran.
Idag ställs det åter på sin spets när man hör Paul Åkerlunds uttalande.
Om GM hade fått några bud och då menar jag bud, inte intresseanmälningar som innebär att antingen det amerikanska folket, den svenska regeringen eller Europeiska Investeringsbanken skall betala fiolerna hade affären naturligtvis genomförts. Det har inte kommit något bud, inga pengar har visats bara en massa snack.
Om jag inte missminner mig tyckte facket även att budet från Koenigsegg var ett seriöst och bra bud. Nu påstår man att flera av ”buden” som kommit in är bra. Om buden är så bra, varför köper in LO Saab och sedan säljer det till någon av budgivarna, på så sätt skulle ju jobben tryggas. Vad väntar man på?
Allt snack om att inte GM tar sitt ansvar är rent nonsens, under flera år har förlusten per anställd varit flera miljoner kronor och trenden bara pekar på ännu större förluster. Tron att en konkursmässig sportbilstillverkare skulle kunna driva en stor bilfabrik bättre är bara trams.
IF Metalls ordförande säger i ett pressmeddelande att det är oansvarigt. Han påstår att GM inte hunnit granska de bud som kommit in. För det första varför har inte buden inkommet under den tid GM tidigare aviserat som slutdatum? Varför skulle GM tacka nej till ett bud som skulle lindra förlusten? Självklart har GM hunnit granska buden så pass att man vet hur pass seriösa de är, alla andra påståenden är bara fackligt tjafs. Snart kommer väl Mona Sahlin och Thomas Östros gormande om att det är alliansregeringens fel att GM tackar nej till buden, det är nog bara timmar eller minuter innan påläggskalven ”Ibbe” skrivit ihop ett pressmeddelande.
Ingen tycker naturligtvis att det är kul att Saab läggs ner, det är en epok som går i graven. Dock måste man inse att det är överproduktion på bilar i världen och Saab tillhör inte de bilar det är mest sug efter. Utan försäljning inga inkomster – så enkelt är det!